Ayolning haqiqiy baxti
Alloh taolo ayolga onalik rutbasini berdi. Uni erkak uchun taskin, osoyishtalik va er-xotinni bir-biriga libos qildi: “U (Alloh) sizlarni bir jondan yaratib, undan uning juftini unga (uylanib) taskin topishi uchun paydo qilgan Zotdir” (A’rof surasi, 189-oyat). “Ular sizlar uchun libos, sizlar ular uchun libosdirsiz” (Baqara surasi, 187-oyat).
Payg‘ambarimiz alayhissalom ayolga ehtirom ko‘rsatish, sha’nini himoya etish, huquqini tiklashda butun insoniyatga o‘rnak bo‘ldilar. Qizlarini chiroyli tarbiyalagan ota-onaga jannat xushxabarini berdilar, turmushi buzilgan qizga ajratilgan mablag‘ni “Eng yaxshi nafaqa”, deb atadilar, farzandlarga, eng avvalo, onaga yaxshilik qilishni buyurdilar. U zotning oxirgi vasiyatlarida bunday
jumlalar yangraydi: “Ogoh bo‘ling, ayollarga yaxshi muomala qiling…” (Imom Termiziy rivoyati).
Islom ta’limoti asosida yashay boshlagan o‘lkalarda ayol mavqei oshdi, huquqi tiklandi. Shariatimizda ayolning uy-ro‘zg‘or, kiyim-kechak, yemoq-ichmoq kabi ehtiyojlari erkak zimmasiga yuklangan. Hatto uning nafaqasini ta’minlamasdan eri haj safariga borishi mumkin emas. Bunday adolatdan ta’sirlangan olmoniyalik taniqli olima Annimariye Shimmel xonim: “Islom jamiyatida eng katta hurmatga loyiq zot ayol, ona hisoblanadi”, deb e’tirof etgan.
Dinimiz ayollarga nohaqlik, qo‘pollik qilishga ham ruxsat bermaydi. Payg‘ambarimiz alayhissalom zavjalariga biror marta qo‘l ko‘tarmaganlar. Bu ishni qilgan kishilarga qattiq tanbeh berganlar. “Ayollarga (yaxshi) muomala qilinglar, chunki ayol qovurg‘adan yaratilgan. Qovurg‘aning eng qiyshiq joyi yuqorisidir. Uni to‘g‘rilashga urinsang, sindirib qo‘yasan, agar tashlab qo‘ysang, qiyshiqligicha qolaveradi. Ayollarga yaxshi muomala qilinglar”, deganlar (Muttafaqun alayh).
Payg‘ambarimiz alayhissalom davrlarida ayollar uchun maxsus kunlarda majlislar tashkil etilgan. Onalarimiz roziyallohu anhunna ham o‘z zamonasining olimalari bo‘lishgan. Mashhur tobein Urva ibn Zubayr aytadi: “Hazrat Oysha Qur’on hukmlari, adabiyot, arablar tarixini boshqalardan ko‘ra ko‘proq bilardi”. Shuningdek, Zaynab binti Jahsh roziyallohu anho buyuk faqiha bo‘lgan.
Xalq orasida tarqalgan: “Ayol bilan maslahat qil-u, aytganining teskarisini
bajar”, degan gap Islom ta’limotiga zid. Chunki Rasululloh sollallohu alayhi va
sallam bir nechta muhim o‘rinlarda zavjalari maslahatiga quloq osganlar. Masalan, hijratning 6-yili Hudaybiya vodiysidagi mashhur voqeada Nabiy alayhissalom ilohiy hikmat ila Ka’bani ziyorat qilmay qaytishga chog‘landilar. “Turing, qurbonliklaringizni so‘ying, sochingizni oldiring va ehromdan chiqing”, dedilar. Biroq Ka’ba va vatan sog‘inchi bilan yongan sahobalar joyidan qimirlashmadi. Payg‘ambarimiz alayhissalom so‘zlarini bir necha marotaba takrorlasalar ham, holat o‘zgarmadi. Tushkun kayfiyatda chodirga kirdilar. Ummu Salama roziyallohu anho vaziyatni o‘nglash maqsadida: “Yo Allohning rasuli, odamlar sarosima va tushkunlikka tushib qolishgani uchun shunday qilishmoqda. Agar bu amallarni bajarishlarini istasangiz, hech narsa demasdan qurbonligingizni so‘ying va sochingizni oldiring. Sizni ko‘rib aniq ergashishadi”, dedi. Bu tadbir sabab barcha sahobalar aytilganni qilishdi.
Bugungi kunda ayrim jamiyatlar ayolga erkinlik berish niqobi ostida uni puldorlar va buzuqlar ermagiga aylantirib qo‘ydi. Go‘zal hayot va’da qilib, fitriy mashg‘uloti – oila xizmati, farzand tarbiyasidan ajratib, mashaqqatli va xo‘rlovchi mehnatlarga jalb etdi.
Ayolning haqiqiy baxti oilasi bag‘rida, farzandlari quchog‘ida, eri ardog‘ida; uning onaligida, nazokati, hayo va iffatidadir.
Manba: hidoyat.uz