Ta’kidlash joizki, yo‘l harakati qoidalarini buzganlik uchun javobgarlik normalari barcha rivojlangan mamlakatlar qonunchiligida mustahkamlangan. Ko‘pincha bu «Yo‘l harakati to‘g‘risida», «Yo‘l harakati xavfsizligi to‘g‘risida», «Yo‘l harakati qoidalari» va boshqa qonunlar, shuningdek boshqa bir qator normativ-huquqiy hujjatlardan iboratdir. Masalan, Norvegiyada «Yo‘l harakati to‘g‘risida» gi qonun bilan bir qatorda, yo‘l harakati xavfsizligini ta’minlash masalalari yuzasidan 1936 yil 16 iyuldagi ayrim kasb egalari uchun amal qiladigan spirtli ichimliklar iste’mol qilish to‘g‘risidagi qonun bilan ham tartibga solinadi. Unda sayohat boshlanishidan kamida 8 soat oldin ma’lum kasb egalari, shu jumladan tijorat transporti vositalarining haydovchilari uchun alkogol ichimliklar, boshqa mast qiluvchi moddalar yoki giyohvand moddalarni iste’mol qilishdan tiyilish talabi mavjud.
JARIMALAR FALOKATNING OLDINI OLADIMI?
Chet el qonunchiligida asosiy qoidalar yo‘l harakati qoidalarini buzganlarning javobgarligiga qaratilishi eng muhim jihatlaridan biridir. Bu nafaqat og‘ir jarimalar, balki transport vositalarini musodara qilish, haydovchilik guvohnomasidan mahrum qilish, avtoulovlarning majburiy yillik sug‘urtasi uchun to‘lov miqdoriga va qoidabuzarliklarning jiddiyligiga bog‘liqdir. Masalan, Germaniyada, agar haydovchi bir yil davomida yo‘l harakati qoidalarini buzganlik uchun jarimaga tortilsa, uning summasi 500 yevroga qadar, ikkinchi martada esa - 1000 yevroga, uchinchi marta sodir etilsa - 2000 yevroga qadar oshib boradi. Ish haqi 3000 - 5000 yevro bo‘lgan sug‘urta miqdori har bir nemisning imkoni bo‘lmaydigan juda katta xarajatlarni anglatadi. Shu sababli, ba’zi qoidabuzarlar sug‘urta uchun uch baravar to‘lamasliklari uchun yil davomida avtomobildan foydalanmaslikka majbur bo‘ladilar.
CHARCHOQ VA RUHIY ZO‘RIQISh SABAB BO‘LYAPTI
Shuningdek, charchoq tufayli yo‘l-transport hodisalariga sabab bo‘lishlik uchun javobgarlik masalalari ko‘rib chiqilmoqda, aynan Buyuk Britaniya hukumatida qonunni muhokama qilish boshlandi, bu esa jazoni keskinlashtiradi. Buning mazmuni chundaki, charchagan holda mashina haydagan haydovchini mast holda mashina haydashga belgilangan jazoga tortishdir. Yo‘l harakati xavfsizligi uchun kurashuvchi jamoatchilik tashkilotlari qonunchilik jarayoniga turtki bermoqda. Ularning so‘zlariga ko‘ra, mamlakatda har hafta baxtsiz hodisalar natijasida 10 ga yaqin odam halok bo‘ladi, ularning aybdorlari rulda uxlab qolishadi.
Evropa qonunlarida yo‘l harakati (tajovuzkor haydash) kabi huquqbuzarliklar tarkibi ham paydo bo‘ldi. Agressiv haydash xatti-harakati nafaqat Yevropa, balki butun dunyo uchun xarakterlidir
ENG JIDDIY QOIDABUZARLIKLAR
Statistikaga ko‘ra, dunyodagi eng jiddiy qoidabuzarliklar tezlikni oshirish, mast holatda haydash, qizil chiroqdan o‘tish hisoblanadi. Bu huquqbuzarliklar uchun dunyoning deyarli barcha mamlakatlarida eng katta jarimalar belgilangan. Belgilangan tezlikdan oshib ketish baxtsiz hodisalarning 40 foizigacha sabab bo‘ladi, natijada odamlar hayotdan ko‘z yumishadi. Harakatlanish tezligining avtohalokatlar soniga va ayniqsa avariya oqibatlarining og‘irligiga ta’siri turli mamlakatlarda bir necha bor o‘tkazilgan ilmiy tadqiqotlar natijalari bilan tasdiqlangan.
Xorijiy tajriba shuni ko‘rsatadiki, rivojlangan mamlakatlarda avtoulovlarning baxtsiz hodisalarini ro‘yxatga olish va oldini olish tizimi, O‘zbekiston Respublikasidagi mavjud amaliyotdan farqli o‘laroq, sanksiyalarning jiddiyligi va noqonuniy xatti-harakatlari uchun jazo choralarini amalga oshirish uchun yaxshi ishlaydigan tizim bilan ajralib turadi. Xususan, haydovchilarning mulkiy javobgarligi keng bo‘lib, ta’kidlash lozimki, jarimalar va transport vositalarini musodara qilish, qoidabuzarliklarning soni va jiddiyligini avtoulovlarni majburiy yillik sug‘urtasi uchun to‘lanadigan haq bilan bog‘laydi va hokazo.
O‘zbekiston Respublikasi baxtsiz hodisalarini hisobga olish va unga qarshi kurashish tizimining ijobiy tomonlari sifatida, masalan, Germaniya va boshqa mamlakatlarning tajribasiga tayanishi:
sug‘urta qiymati sezilarli darajada (ba’zida) yo‘l harakati qoidalarini buzish bilan bog‘liqligi;
jarimani to‘lamaganlik uchun transport vositalarini musodara qilish tizimini joriy etish;
mast holda transport vositasini boshqarish uchun og‘ir sanksiyalarni tayinlanishi kabilarni tayinlashi lozim.
Tadqiqot shuni ko‘rsatadiki, belgilangan tezlikni oshirib yuborish, mast holda haydash, texnika xavfsizligiga rioya qilmaslik kabi beparvolik bilan bog‘liq huquqbuzarliklar eng xavfli hisoblanadi. Zero, avtotransport vositalarining yil sayin ko‘payib borishi, kelajakda ularni tartibga solish bilan bog‘liq juda katta muammolarni keltirib chiqarishi ehtimoldan holi emas.
Umuman olganda, chet elda haydovchilar bilan bevosita huquqni muhofaza qiluvchi organ xodimi bilan aloqani qisqartirish tendensiyasi mavjud - huquqbuzarliklarni qayd etish va ko‘rib chiqish bo‘yicha elektron tizimga o‘tish jadallik bilan amalga oshirilmoqda. Shu bilan birga, ko‘plab mamlakatlarda mutaxassislar ularning yo‘lda yaxshi «ko‘rinishini» tartibli boshqarishni samarali kuzatish zarur va shart deb bilishadi, bu jarimalarni, hibsga olishlar sonini ko‘paytirish uchun emas, balki politsiya tomonidan ushlanish xavfi yuqori bo‘lgan umumiy muhitni yaratish.
Xulosa qilib shuni ta’kidlash kerakki, xorijiy tajriba yo‘l-transport hodisalaridan etkazilgan zararni kamaytirish masalalariga malakali yondashish ya’ni jarima va jazolarning qattiqligi har doim aholi o‘rtasida ijobiy munosabat topayotganini ishonchli tarzda isbotlamoqda.
Sarvar Mustafayev,
O‘zbekiston Respublikasi Sudyalar Oliy kengashi huzuridagi
Sudyalar Oliy maktabi “Ma’muriy sud yo‘nalishi” tinglovchisi
Matnda xatolik topsangiz, o‘sha xatoni belgilab, bizga jo‘nating (Ctrl + Enter)
Fikr bildirish uchun qaydnomadan o'tishingiz so'raladi va telefon rakamni tasdiklash kerak buladi!
Унга нисбатан Жиноят Кодексининг 168-моддаси 2-қисми “а” банди ва 28,211-моддаси 1-қисми билан жиноят иши қўзғатилиб, тергов ҳаракатлари олиб борилмоқда.
Тошкент шаҳридаги мактаблардан бирида ўқитувчилик қилиб келган аёл 2016 йили Ўзбекистоннинг биринчи президенти Ислом Каримов номидан Самарқанд вилоятининг ўша пайтдаги ҳокими Зоир Мирзаевга сохта хат ёзиб, 700 минг доллар ундиришга уринган. Бу ҳақда “Миллий” телеканалидаги “Ўткир тергов” кўрсатувида маълум қилинди.
Ўзбекистондаги цемент бозорида хитой компанияларининг устунлиги кучаймоқда. Нарҳлар пасайган бўлса-да, бу маҳаллий ишлаб чиқарувчиларни қисман таназзулга учратмоқда. Айрим корхоналар фаолиятини тўхтатган ёки катта зарар билан ишламоқда.
Россия президенти Владимир Путин америкалик ҳамкасби Дональд Трамп билан телефон мулоқоти чоғида Исроилнинг Эронга қарши ҳарбий амалиётини қоралади, деди президентнинг халқаро масалалар бўйича ёрдамчиси Юрий Ушаков.
АҚШ 36 та давлат фуқаролари учун мамлакатга кириш чекловларини жорий этмоқчи. Бу ҳақда The Washington Post нашри давлат департаменти ҳужжатлари билан танишган ҳолда хабар берди.
The Washington Post нашри Исроил Эронга авиаҳужум уюштиришдан олдин қандай қилиб мамлакатнинг ҳаво мудофаа тизимини ва ракета қурилмаларини ишдан чиқарганини очиқлади.
Сўнгги уч кунлик Эрон билан тўқнашувлар давомида Исроилнинг машҳур ракетага қарши мудофаа тизими — "Темир гумбаз" (Iron Dome) — маълум заифликларни намоён қилди, деб ҳисоблайди таҳлилчилар.
Исроил ва Эрон якшанбага ўтар кечаси бир-бирига янги ҳужумлар уюштирди, шу билан бирга АҚШ Президенти Дональд Трамп бу можарони осонлик билан тугатиш мумкинлигини айтди ҳамда Эронни огоҳлантирди.
Эронда Ислом инқилоби муҳофизлари корпуси (ИИМК) ахборот тарқатиш фаолиятини кескин чеклаб, Исроил манфаатига хизмат қиладиган ҳар қандай хабар ёки ҳамкорлик ўлим жазоси билан жазоланишини эълон қилди. Бу баёнот маҳаллий ва халқаро журналистлар фаолиятини жиддий хавф остига қўяди.
Эрон ва Исроил ўртасидаги ҳарбий тартибсизликлар оқибатида Ўзбекистон авиакомпаниялари айрим парвозларни ўзгартириш ёки бекор қилишга мажбур бўлди. Хавфсизлик нуқтайи назаридан бир қатор давлатлар ҳаво ҳудуди вақтинча ёпилди.
Исроилнинг Эронга ҳаво ҳужуми уюштирганидан кейин минтақадаги хавфсизлик хавотирлари кучайгани учун Туркия бир қатор давлатларга парвозларни вақтинча тўхтатди.
Халқаро атом энергияси агентлиги (МАГАТЭ) маълумотига кўра, Фордо уранни бойитиш корхонаси ва Исфаҳондаги ядровий объект Исроил зарбаларидан талафот кўрмаган.
Исроил “Ам Калави” операцияси доирасида Эрон ҳудудида махфий дрон (БПЛА) базасини яратди. Israel Hayom нашрининг хабар беришича, “Ам Калави” операцияси бир неча йиллар давомида тайёрланган.
Ёсир Абу-Шабоб раҳбарлигидаги гуруҳ ҲАМАСдан мустақил анклавни шакллантирмоқда. Исроил уни қўллаб-қувватламоқда, аҳоли эса хавфсизлик излаб шу ҳудудга кўчмоқда.
"Ўзэнергоинспекция" Андижон вилоят ҳудудий бошқармаси томонидан энергетика объектларида олиб борилаётган таъмирлаш ишларида инсон ҳаёти учун хавф туғдириши мумкин бўлган ҳолатлар ўрганилмоқда.
Жумладан, икки нафар ходим иш жараёнида эҳтиётсизлик қилиб, металл нарвонни «Анзур» фидерининг ҳаво электр узатиш тармоғига теккизган. Оқибатда уларни ток урган.
Сешанба куни Австриядаги ўрта мактабга уюштирилган ҳужум оқибатида 10 киши, жумладан ҳужумни уюштирган одамнинг ўзи ҳам ҳалок бўлди, яна 11 киши жароҳат олди.
АҚШда миллий гвардия қўшинлари энди Техас штатига ҳам киритилди. Бу қарор Лос-Анжелесда бошланган ва бутун мамлакатга ёйилаётган норозилик намойишлари туфайли қабул қилинди.
24–25 июн кунлари Нидерландиянинг Ҳаага шаҳрида ўтадиган НАТО саммити учун тайёрланган лойиҳа коммюникесида Украина ҳақидаги энг муҳими — аъзолик ва катта миқдордаги ёрдам масалалари умуман тилга олинмаган.
АҚШ иммиграция назорати хизматининг маълум қилишича, Италия фуқароси бўлган Хаби Лейм апрель ойидан бери мамлакат ҳудудида визада белгиланган муддатдан ортиқ қолган.
Блоггер 30 апрель куни АҚШга кирган ва унинг визаси муддатидан ошиб кетган. 25 ёшли Италия фуқароси 6 июнь куни қўлга олинган, бироқ ўша куниёқ қўйиб юборилган: у ўз ихтиёри билан мамлакатни тарк этишга рухсат олган. Лейм ижтимоий тармоқларда воқеага изоҳ бермади.
Ғазонинг Tal ал-Султон ҳудудида гуманитар ёрдамга келган фаластинликларга қарата ўқ узилди. Бу сафар Исроил ҳарбийлари эмас, балки номаълум қуролланган маҳаллий шахслар ҳам отишмада қатнашгани гувоҳлар томонидан тасдиқланди.
Украинада катта газ захиралари борлиги анча вақтдан бери маълум. Британиянинг The Telegraph нашри мамлакатнинг сланец гази ишлаб чиқариш орқали Европа бозорида янги инқилобга олиб келиши мумкинлигини таъкидлади. Бироқ бу режалар амалда фақат уруш тугагандан кейингина амалга ошиши мумкин.
БМТнинг янги ҳисоботига кўра, глобал миқёсда туғилиш даражалари кескин пасаймоқда. Бунга асосий сабаблар сифатида ота-она бўлиш харажатларининг ортиши ва муносиб турмуш ўртоқ топишдаги муаммолар кўрсатилмоқда.
АҚШ президенти Доналд Трамп буйруғига биноан, Калифорниядаги ҳарбий базага қарашли 700 нафар денгиз пиёда аскарлари Лос Анжелесдаги намойишларга қарши ҳаракатларда миллий гвардия сафига қўшилди. Бу қарор губернатор ва шаҳар ҳокимияти розилигисиз қабул қилинди.
Аввалроқ Туркия ҳудудида ноқонуний фаолият юритаётган яширин диний таълим муассасаларида вояга етмаган Ўзбекистон фуқароларига нисбатан жинсий зўравонлик ҳолатлари аниқланган ва бир қатор шахслар жавобгарликка тортилган.