Bandlikdan oldin bo‘sh vaqtingni qadrla
Islom dini musulmon kishini o‘tayotgan har bir kuni va soatidan unumli foydalanishga targ‘ib va tashviq qiladi. Zero, vaqtning har bir soniyasidan xalq va millatni moddiy va ma’naviy yuksalishga olib boradigan xayrli va savobli ishlar yo‘lida samarali foydalanish barchaning, xususan, biz musulmonlarning muhim vazifamizdir. Chunki vaqtning qiymati bebahodir.
Inson vaqtini sarf etishda omadli rizqlantirilgan bo‘lsa, vafot etganidan so‘ng ham Alloh uning yaxshi amallarini xohlaganicha uzaytiradi. Albatta, bu odam ortida foydali ilm, ezgu ish, chiroyli xotira yoki ergashsa arziydigan chiroyli odat yoki o‘zidan so‘ng samara berib turadigan xayriya muassasasi yoxud chiroyli tarbiya qilingan zurriyot qoldirgan bo‘lsa, uning hayoti davom etayotgan va orqasida chiroyli siyrati (tarixi) qolgan bo‘ladi.
Bu haqda umaviylar amiri Umar ibn Abdulaziz bunday deydi: “Sening vujudingda kecha va kunduz o‘z ishini ko‘rsatyapti, demak, sen ham ularga amal qilib qol!” Donishmandlar: “Vaqt bir qilichdir, agar sen uni kesmasang, u seni kesadi”, deb bejiz aytishmagan.
Modomiki vaqt shunchalik ahamiyatli ekan, demak, mo‘min-musulmon kishining vaqt oldida muayyan vazifalari bor. U quyidagi vazifalarni tushunib ado etmog‘i shart:
Vaqtdan imkon qadar unumli foydalanish: Bebaho mol-davlatini asrab-avaylaydigan inson aslida bebaho vaqtiga bundan-da e’tiborliroq bo‘lmog‘i, uni faqat xayrli ishlar va maqsadlarga ishlatishi lozim. Vaqt qadrini yaxshi anglagan salafi solihlar vaqtlariga juda e’tiborli edilar. Ulug‘ imomlar butun vaqtini foydali ilm, yaxshi amal, nafsga qarshi kurash yoki boshqalarga naf yetkazish uchun o‘tkazish bilan oxirat g‘amini yerdilar.
Hasan Basriy aytadi: “Shunday zotlar bor ediki, sizlar dirham-dinorlaringizga haris bo‘lganingizdan ko‘ra, ular vaqtlariga qattiqroq haris edilar”.
Vaqtni tartibga solish. Diniy va dunyoviy ishlarni batartib, rejali ado etmoq musulmon kishining vaqti oldidagi vazifalaridandir. Ana shunda muhim va nomuhim amallar o‘z o‘rnini topib, ishlar bir-biriga xalal bermaydi.
Solihlardan biri aytadi: “Bandaning vaqtlari (o‘tishi jihatidan) to‘rt turli bo‘ladi:
1) ne’matda;
2) kulfatda;
3) itoatda;
4) ma’siyatda o‘tadi.
Vaqtning hamma holatlarida banda zimmasida Allohning ibodatidan ulush bor. Demak, kimning vaqti toatda o‘tgan bo‘lsa, uning yo‘li Alloh taolo marhamatiga, ya’ni Alloh hidoyat berib, ibodatga muvaffaq qilib qo‘yganiga shohid bo‘lishdir. Kimning vaqti ne’matda o‘tgan bo‘lsa, uning yo‘li shukr qilishdir. Kimning vaqti ma’siyatda o‘tgan bo‘lsa, uning yo‘li tavba va istig‘fordir. Kimning vaqti kulfat (sinov)da o‘tgan bo‘lsa, uning yo‘li rozilik va sabrdir”.
Bo‘sh vaqtni g‘animat bilish. Ko‘pchilik bo‘sh vaqtining ne’mat ekanidan g‘ofil o‘tadi. Oqibatda, ne’mat shukrini ado etmaydi.
Yuqorida bayoni o‘tgan besh narsani g‘animat bilish haqidagi hadisi sharifda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) bo‘sh vaqtni g‘animat bilishga undab: “…Mashg‘ul bo‘lib qolishingdan oldin bo‘sh vaqtingni g‘animat bil”, deb ta’kidladilar.
Ma’lumki, inson hayoti o‘lchovlidir. Shuning uchun vaqtning qadriga yetgan, uni hurmat qilgan kishi o‘zini, umrini hurmat qilgan hisoblanadi. Chunki har kim o‘zi o‘ylagan ishlarni har vaqt ham bajara olmaydi. Ba’zida paydo bo‘lib qoladigan bo‘sh vaqtlar o‘sha bitmagan ishlarni bajarishga yaxshi imkondir. Mo‘min kishi mana shunday bo‘sh vaqtlarni Allohning ne’mati deb bilib, foydalanib qolmog‘i lozim. Vaqtga beparvo bo‘lish esa umrning zavolidir.
Haq taolo inson uchun berilgan umrni behuda o‘tkazmay, uni yaxshilik va savob ishlarga sarflash, zoye qilingan umr uchun oxiratda afsus-nadomat chekmaslik haqida ogohlantirib, bunday deydi:
Ya’ni: “…Axir, Biz sizlarga eslatma oladigan kishi eslatma olgudek uzun umr bermaganmidik?! Sizlarga ogohlantiruvchi (payg‘ambar) ham kelgan edi-ku!” (Fotir, 37).
Inson hayotida vaqtini zoye qiladigan ofatlardan ehtiyot bo‘lishi lozim. Bunday ofatlar xataridan ogoh bo‘lmasa, vaqtini va umrini zoye ketkazib qo‘yadi. Ulardan ayrimlarini sanab o‘tamiz:
G‘aflat. Shunday ofatlardan bo‘lgan g‘aflat kasalligi insonning aqli va qalbiga musibat yetkazadi. Buning oqibatida u kechayotgan hodisalarni, kecha va kunduzning almashuvini sezmaydigan, his etmaydigan bo‘lib qoladi. Narsalarning ma’nolariga va ishlar oqibatiga nisbatan sergaklikni yo‘qotadi. Ma’nolar bilan emas, suratlar bilan; asl haqiqatlar bilan emas, ko‘rinishlari bilan; mag‘izi bilan emas, qobig‘i bilan; nihoyasi bilan emas, boshlanishi bilan hukm chiqaradi. Qur’oni karim g‘aflatdan qattiq ogohlantiradi, hatto g‘aflat ahli jahannamga o‘tin bo‘ladigan tirik jonzotlarning eng adashganlari toifasiga kiritilgan:
Ya’ni: «Jahannam uchun jinlar va insonlarning ko‘pchiligini yaratganmiz. Ularda qalblar bor, (lekin) ular bilan “anglamaydilar”. Ularda ko‘zlar bor, (lekin) ular bilan “ko‘rmaydilar”. Ularda quloqlar bor, (lekin) ular bilan “eshitmaydilar”. Ana o‘shalar hayvonlar kabidirlar. Balki, ular (yanada) adashganroqdirlar. Aynan o‘shalar g‘ofillardir» (A’rof, 179).
Alloh taolo ilmning haqiqati va mag‘zi qolib, zohiri bilan qiziqadiganlar haqida bunday deydi:
“(Bu) Allohning va’dasidir. Alloh O‘z va’dasiga xilof qilmas. Lekin ko‘p odamlar (bu kabi haqiqatlarni) bilmaslar. Ular oxiratdan g‘ofil (bexabar) bo‘lgan hollarida faqat (shu foniy) dunyo hayotining zohirinigina bilurlar” (Rum, 6–7).
Qur’oni karimda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam)ga bunday xitob qilinadi:
“Rabbingizni ichingizda tazarru va qo‘rqinch bilan hamda gapirganda ovozni ko‘tarmasdan ertayu kech zikr (yod) eting! G‘ofillardan bo‘lmang!” (A’rof, 205).
“Shuningdek, qalbini Biz zikrimizdan g‘ofil qilib qo‘ygan, havoyi nafsiga ergashgan va qilar ishi isrofgarchilik bo‘lgan kimsalarga itoat etmang!” (Kahf, 28).
Keyinga qoldirish. Biror xayrli ishni keyinga qoldirish, ya’ni o‘z vaqtidan kechiktirish insonga hoziri va bugunidan manfaat olish bobidagi xatarli ofatlarning eng ashaddiysidir.
Kuningni foydali ilm va ezgu ishlar bilan to‘ldirishing o‘sha kunning zimmangdagi haqidir. Hoziring qo‘lingdan ketib, abadiy qaytmaydigan o‘tmishga aylanguncha uni ertaga qoldirma. Ertaga o‘rib olishing uchun bugun ekishing vojibdir. Agar shunday qilmasang, pushaymonlik foyda bermaydigan o‘rinda pushaymon bo‘lasan.
Keyinga surishda bugungi vazifani ertaga qoldirish ofati bor. Birinchidan, albatta, ertagacha yashashingga kafolating yo‘q.
Rivoyat qilinishicha, amirlardan biri solih kishini ziyofatga chaqirdi. U kishi ro‘zador bo‘lgani uchun uzr so‘radi. Shunda amir: “Bugun ro‘zangni och, ertaga tutarsan”, dedi. Solih kishi: “Sen mening ertagacha yashashimga kafolat berolasanmi?” deya savol bilan javob berdi.
Ha, shunday, hech kim hech kimning ertagacha yashashiga kafil bo‘lolmaydi. O‘lim to‘satdan va turli sabablar bilan keladi.
Fan-texnika va tibbiyot mislsiz rivojlanganiga qaramasdan, bizning asrimizda to‘satdan o‘lish o‘tgan zamonlardagiga nisbatan ko‘proqdir. Qanchalar mukammal jihozlangan bo‘lmasin, tibbiyot Alloh taolo buyurgan o‘limni to‘xtatishdan yoki jarrohlik va boshqa amaliyotlar bilan uni qaytarishdan ojiz. Ilm ham bugun zamonaviy asbob-uskunalari, mashina, tayyora, turli mexanik va elektr jihozlari bilan bir bo‘lib ham har kuni sanoqsiz hodisalar oqibatida yuz berayotgan o‘limga to‘sqinlik qila olmayapti. Aksincha, ayni shu ilm-fan va texnika taraqqiyoti o‘limning yangi-yangi sabablarini keltirib chiqarmoqda, inson sanoat asridan avval ulardan omonda edi.
Ikkinchidan, sen ertagacha yashashingni kafolatlay olding ham deylik, lekin baribir seni o‘rab turgan kasalliklar, oldingdan chiqib qoluvchi tasodiflar yoki boshingga tushuvchi balolar kabi to‘siqlardan emin bo‘lolmaysan. Shuning uchun ezgu ishlarga shoshilib, kunlik vazifani vaqtida ado etishing olijanoblikdir. Kechiktirib, keyinga surish bilan fursatni qo‘ldan boy berishing ojizlikdir. Pirovardida g‘am-g‘ussada qolishing hech gap emas.
Olimlardan biri ba’zi yoshlarga: “Ish qobiliyatingni yo‘qotmasingdan avval ishlab qol, chunki men bugun ishlashni istayman, lekin bunga qodir emasman”, degan ekan.
Hafsa binti Sirin aytar edi: “Ey yoshlar, mehnat qilinglar! Albatta, ish yoshlikdadir. Keksaygach, hech narsa qila olmaysizlar”.
Uchinchidan, albatta, har bir kunning o‘z ishi, har fursatning o‘z vazifasi bor. Aslida, ishdan mutlaqo bo‘sh vaqtning o‘zi yo‘q va bo‘lmasligi kerak. Umar ibn Abdulaziz ishning ko‘pligidan sal horg‘in ko‘ringanlarida u kishiga: “Bu ishingizni ertaga qoldira qoling”, deyishibdi. Shunda xalifa: “Menga bir kunning ishi og‘ir kelyapti-ku, ikki kunning ishi to‘planib qolsa, uni qanday qilib bajaraman?” deganlar.
Ibn Ato hikmatida aytadi: “Vaqtlar ichidagi haqlarni qazo etish mumkindir, ammo vaqtlar haqini qazo qilish mumkin emas!” Har bir o‘tayotgan vaqt ichida Alloh uchun sening ustingda yangi haq bordir. Allohning muayyan bir vaqt ichidagi haqini ado etmagan odam boshqaning haqini qanday ado etsin?!
To‘rtinchidan, toat-ibodatni kechiktirgan va ezgu ishlarni ortga surgan inson ularni tark etishga ham odatlanadi. Odat esa, agar u tomir otsa, mustahkam ko‘nikmaga aylanib, keyin qiyinchiliklar tug‘diradi. Hatto kishi toatga va solih amalga shoshilishi lozimligini aqlan his etadi, lekin irodasi zaifligidan bu ishga yordam beruvchi jihatni topolmaydi, aksincha, amaldan toliqqanlik, bezganlik holatlari yuz beradi. Agar bir kungina ibodat va yaxshi ishga qadam tashlab qo‘ysa, go‘yo yelkasida butun xalqni ko‘tarib yurgandek og‘irlik sezadi. Shunga o‘xshash, uning gunohlari, dinga xilof ishlari uchun tavba qilishni keyinga surayotganini ham ko‘ramiz. Agar inson nafsi gunoh qilishga va shahvoniyatga og‘ishga odatlansa, ulardan qutulib ketishi qiyin bo‘ladi. Chunki kun o‘tgan sayin ularga muhabbati va ko‘nikmasi ortib, gunohi kattalashib boraveradi va uning ta’siri qalbida o‘rnashib, hatto o‘z qorasi bilan uni o‘rab olib, qorong‘ilikka chulg‘aydi. Bunday qalbga hidoyatdan zarracha shu’la yoki nur kirolmaydi.
Hadisi sharifda: “Agar musulmon kishi gunoh qilsa, uning qalbida bir qora nuqta paydo bo‘ladi. Agar tavba qilib, gunohdan o‘zini tortsa va istig‘for aytsa, qalbi poklanadi. Agar gunoh qilaversa, qalbidagi shu qora nuqta kattalashaveradi, hatto qalbini o‘rab oladi”, deyilgan.
Oyati karimada zikr qilinganidek, qalbni gunohlar qoplashi mana shudir:
Ya’ni: “Balki, ularning dillarini o‘zlarining qilmishlari (gunohlari) qoplab olgandir” (Mutaffifun, 14).
Beshinchidan, albatta, mehnat tirik insonning muhim maqsadidir. Ishlamaydigan odamning esa yashashi ham qiyin. Xoh diniy, xoh dunyoviy bo‘lsin, insondan ishlash talab qilinadi.
Musulmonlarda mashhur hikmat bor: “Sen dunyoing uchun go‘yo abadiy yashab qoladigandek ishla, oxirating uchun xuddi ertaga o‘ladigandek ishla”. Kishilarning zamonga muttasil malomat toshini otishlari va uning zulmidan, kunlar og‘irligidan doimiy shikoyat qilishlari yaxshi ishga putur yetkazadigan ofatlardandir. Bularning barchasi jabariylar qarashining illatlaridan, ular shaxs va jamiyatga shunday munosabatlari bilan o‘z nafslarini “poklashga” urinadilar, xato va gunohlar yukini ko‘tarishdan qochadilar, uni boshqalarga yuklab, o‘zlari qutulib qolmoqchi bo‘ladilar. Mashaqqatni albatta yo bir-birlariga, yo zamonga, yo qadarga, yo boshqa biror narsaga yuklaydilar. Aslida esa, ustilariga yog‘ilayotgan balo va rizqu ne’mat tortib qo‘yilganiga yuzaki boqishdan ko‘ra, chuqurroq tahlil va tafakkurga berilishlari, ixlos bilan mehnat qilishga o‘rganishlari kerak. Zamon Alloh taolo yurgizgan qonun va yo‘lga muvofiq hodisalar idishidirki, bu narsa sahih hadis ma’nosida ko‘rinadi: «Zamonni so‘kmangiz, chunki Alloh o‘zi zamondir (ya’ni, u zamon qonun va qoidalarini tuzuvchidir)».
Musulmonlar Uhud g‘azotida mag‘lub bo‘lishganida Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) ular bilan birga edilar. Shu jangda yetmish nafar qahramon sahobiy shahid bo‘ldi. Sahobalar o‘zlariga yetgan balo va jarohat sababini so‘rashdi. Javob esa qur’oniy edi:
Ya’ni: «Sizlarga (Uhud jangida) bir musibat yetgan bo‘lsa – sizlar (ularga Badr jangida) uning ikki barobariga teng musibat yetkazgansiz. “Bu (musibat) qayoqdan keldi?” – deysizmi?! “U – o‘zingizdan”, – deb ayting! Albatta, Alloh har narsaga qodirdir» (Oli Imron, 165).
Barchamiz o‘tayotgan har soniya, daqiqa va kecha-kunduzlarimizdan ibrat olmog‘imiz va foydalanmog‘imiz kerak. Zero, kecha va kunduz yangilarni eskirtiradi, uzoqlarni yaqin qiladi, umrlarni qisqartiradi, yoshlarni ulg‘aytiradi, o‘lim sari yaqinlashtiradi. Shuning uchun ham umrni g‘animat bilmog‘imiz va eng foydali, savobli ishlar bilan o‘tkazmog‘imiz kerak bo‘ladi.
Alloh taolo hammalarimizni vaqtni zoye ketkazmaydigan, uni ezgu amallar yo‘lida sarflaydigan solih va g‘ayratli bandalari jumlasidan qilsin.
Manba: muslim.uz
